Comunicare in Arena

Comunicare in Arena (74)

Miercuri, 15 Mai 2013 21:42

Fascinatia brandurilor

Scris de Cecilia Caragea

Italienii stiu sa construiasca branduri. De inghetata, de pantofi, de haine, de bijuterii... De comunicarea catorva branduri italienesti in Romania am avut bucuria sa ma ocup de-a lungul timpului. Si astfel am invatat cat de atent trebuie sa fii la impresiile publicului, la parerile consumatorilor, la povestile cu care trebuie sa-i intampini. In acest fel, m-am format. Cred in comunicarea permanenta dintre brand si publicul sau, cred in brandurile care stiu sa comunice cu adevarat, cred in oamenii activi, dinamici, care-si spun parerile despre branduri, despre produse, servicii, actiuni. Cred in... branderi. Ei sunt cei care fac lucrurile se se intample, care misca lumea, care fac inghetata mai savuroasa, pantofii mai comozi, bijuteriile mai stralucitoare, hainele mai placute... Fara ei, brandurile n-ar oferi lucrurile pe care le apreciem si nici nu s-ar mai stradui... Trebuie sa cerem, trebuie sa ne exprimam, trebuie sa ne implicam. Despre un proiect dedicat branderilor am avut placerea sa vorbesc in cel mai recent numar al revistei Business Woman. O revista care merita citita! Evident, nu doar de catre femei...




Marti, 23 Aprilie 2013 13:59

Comunicarea de brand

Scris de Cecilia Caragea

Comunicarea de brand trebuie sa fie astazi un proces continuu care sa imbine, intr-un mod inteligent, cele mai diferite canale de comunicare. Trebuie sa fie o comunicare sincera, bidirectionala, bazata pe o buna cunoastere a brandului si a publicului acestuia. In plus, trebuie sa tina seama de specificul fiecarui canal de comunicare. Sa fie interesanta, atractiva, sa creeze "dependenta" si nevoia de a povesti...

A trecut deja multa vreme de cand nu-ti mai poti imagina un brand serios care sa nu aiba un site, un blog si macar o pagina pe retelele de socializare. Daca a fost o vreme in care se considera drept suficient un site de prezentare, astazi, prezenta pe web presupune o comunicare dinamica, continua, cu subiecte atractive, care sa genereze nevoia de a fi povestite si repovestite. Este calea principala prin care brandul intra in viata, in mintea si in sufletul publicului sau. Deja de multa vreme se constata o mereu mai accentuata scadere a fortei de impact a publicitatii clasice. Pentru unii, poate paradoxal simultan cu declinul mass-mediei tiparite, creste impactul comunicarii de continut a brandurilor prin materiale de tipul editorialelor si a celor mai felurite articole. Arta este acum de a crea o adevarata tesatura a acestor articole plasate pe site, pe blog, in media online si offline, pe retelele de socializare.
Evident, pe fiecare dintre aceste canale, articolele trebuie sa imbrace formele specifice. Ele trebuie sa se adecveze asteptarilor publicului, asteptari care pot varia chiar in mod radical de la un canal de comunicare la altul. Dar ele trebuie sa aduca mereu ceva nou, proaspat, neasteptat. Ceva remarcabil pentru cititor, pe care acesta nu numai ca nu-l uita, dar pe care simte nevoia sa-l comenteze, sa-l povesteasca mai departe. In acelasi timp, fiecare mesaj trebuie sa ramana ancorat corect in filosofia brandului pentru care comunica. Si, poate, cel mai greu e ca intreaga comunicare trebuie sa se orchestreze, sa se inchege ca intr-o simfonie. Lucru care necesita si pricepere, dar si un anumit simt al comunicarii, caci prea adesea se cade in adevarate dizarmonii. Este de altfel si motivul pentru care un comunicator intern al brandului se descurca atat de greu. In afara de experienta si cunoasterea specificitatii fiecarui canal de comunicare in parte, de talentul de a construi aceste articole atractive si interesante, care sa captiveze publicul, este necesar sa intuiesti corect dinamica pe care acestea o genereaza. Publicul nu este amorf, ci reactiv. Are propria lui personalitate pe care tu trebuie sa ajungi sa o intuiesti. Caci doar asa vei descoperi succesiunea optima a materialelor postate pe diferitele canale si variatia informatiei, a povestilor din fiecare material, astfel incat ele sa genereze cu adevarat nevoia si placerea de a fi repovestite. Capacitatea de a urmari si de a intelege corect feedback-ul acestui public reprezinta o provocare in sine. Dar nici pentru un comunicator profesionist, din exterior, nu este usor, caci este necesar sa cunosti perfect atat brandul, cat si publicul acestuia.
A lucra pentru un brand necesita, din acest motiv, un timp si un efort prealabil de acomodare, de studiere a brandului si a publicului acestuia. Dar esentiala este in primul rand propria experienta si intuitie. Este o munca interesanta, poate chiar fascinanta. Trebuie sa recunosc ca pe mine una ma fascineaza cu adevarat. Cu fiecare brand nou pentru care lucrez, se deschide parca o noua fereastra asupra lumii. Cu fiecare blog sau pagina de facebook pe care le demaram pentru clientii agentiei noastre de comunicare, cu fiecare analiza a prezentei in online, cu fiecare strategie de comunicare, cu fiecare proiect care prinde viata, prin care brandul si publicul acestuia au de castigat, traiesc, ca om de comunicare, o satisfactie fara egal. De altfel, cred ca fara pasiune este practic imposibil sa faci fata cu succes acestor provocari. Daca esti insa cu adevarat pasionat, cu greu ai putea cunoaste satisfactii mai mari. A reusi sa faci legatura dintre un brand si publicul acestuia, sa generezi acea dinamica prin care castiga deopotriva amandoi, sa urmaresti modul in care cresc impreuna, sa generezi aceasta minunata simfonie a comunicarii, este fara indoiala un lucru minunat. Este cea mai mare satisfactie pe care mi-o confera Arena Communications, mai ales atunci cand brandurile si publicurile acestora sunt incantate in egala masura.




Sambata, 20 Aprilie 2013 11:45

De azi inspre maine

Scris de Cecilia Caragea

Dupa ce am coordonat cateva campanii pe bloguri si dupa experientele pe care le-am avut in comunitatea Dacic Cool, in care toti cei care simt si traiesc romaneste se exprima despre brandurile romanesti, despre valorile si traditiile romanesti, despre brandul de tara, despre companiile romanesti si oamenii care ne fac ceea ce suntem, pot sa afirm cu tarie ca viitorul este al branderilor, al oamenilor activi si dinamici, care se exprima, care reactioneaza, care nu lasa lucrurile sa treaca pe langa ei fie ce-o fi... Si-am mai invatat un lucru! Cei care doar mimeaza implicarea, fie ca este vorba de companii, fie ca este vorba de personalitati, sunt rapid detectati de adevaratii branderi. Cred asadar ca a castiga cu adevarat nu se poate decat ca urmare a unei profunde transformari de mentalitate, dupa ce-ti recunosti eventualele greseli, daca vrei sa inveti cu adevarat, daca intr-adevar iti pasa si vrei sa faci lucrurile mai bune si lumea mai frumoasa... Doar mimand implicarea, pentru un castig rapid si facil, nu vei avea succes pe termen lung. Doar cei care isi asuma efortul unor schimbari profunde pot sa spere victorii! Lumea branderilor va aduce schimbari de care acum nici nu suntem constienti! Suntem de-abia in zorii unei revolutii! Si toate schimbarile sunt... oportunitati! Pentru fiecare dintre noi, pentru fiecare brand si... pentru cele ce vor sa fie! Sa ne simtim binecuvantati! Traim timpuri in miscare si lumi in schimbare, ca oameni in transformare!
Cateva idei despre aceste transformari am incercat sa prind in rubrica din ultimul numar al revistei Business Woman.




Vineri, 12 Aprilie 2013 20:26

Cunoasterea este putere

Scris de Cecilia Caragea

Cunoasterea iti da putere. Puterea de a vindeca. Puterea de a-i ajuta pe ceilalti. Puterea de a face bine...
A invata in permanenta, a fi la curent cu tot ceea ce e nou in domeniul tau este esential si elementar. Dar parca in domeniul medical cuvintele au o alta greutate, iar medicii stiu cel mai bine ca trebuie sa invete in permanenta. Astazi, medicii de familie au raspuns initiativei doamnei doctor Ruxandra Dumitrescu, medic primar obstetrica-ginecologie, cu supraspecializare in tratamentul infertilitatii, director medical al Clinicii Fertilia, partipand la primul curs din seria dedicata unei probleme din ce in ce mai grave - infertilitatea. Ne-am bucurat sa o sprijinim pe doamna doctor Ruxandra Dumitrescu in demersurile ei de comunicare si ne-am bucurat sa fim parte la un asemenea eveniment de succes, cu parteneri precum Help Net, Farmacia unde te simti bine, si Antibiotice Iasi, companie romaneasca ale carei produse trateaza unul din trei romani si care are produse apreciate pe pietele externe. Fara a uita nici de sustinerea Gedeon Richter, care tocmai a lansat un nou tratament medicamentos revolutionar pentru fibromul uterin. La finalul cursului, pentru a se familiariza si cu alte produse din zona suplimentelor nutritive, care sunt de mare ajutor pentru o viata sanatoasa, medicii de familie au primit mostre Lysi si Hofigal. A fost un eveniment care mie, personal, in aceste zile de discutii aprinse, inclusiv in privinta domeniului medical din Romania, mi-a dat sentimentul de normalitate. O tara cu asemenea oameni dornici sa invete, cu asemenea profesionisti care impartasesc din experienta lor, cu asemenea evenimente de tinuta, imi doresc!




Vineri, 12 Aprilie 2013 09:14

Ce inseamna sa fii brander

Scris de Cecilia Caragea

Sunt brander, deci exist! nu este o figura de stil, ci o realitate a zilelor noastre. Este vorba de modul in care ne traim cu adevarat viata sau ne lasam doar dusi nepasatori de curent. Este o asertiune ce priveste in egala masura implicarea noastra in lume si in evenimentele prin care trecem. A fi brander tine astfel atat de existenta noastra personala, cat si de cea sociala.

Se discuta din nou despre brandul de tara… Eu cred ca brandul de tara depinde de fiecare dintre noi. De modul in care reusim sa punem in valoare bogatia culturala, naturala, de traditii si de valori a acestei tari. Sa le transformam pe fiecare in adevarate branduri. Si ma refer la actiunea fiecaruia dintre noi. Va trebui sa anulam continutul de realitate al atat de dureroaselor cuvinte: Frumoasa tara, pacat ca-i locuita! Tara va fi cu adevarat frumoasa, atunci cand frumusetea ei va proveni din noi, pentru ca tara nu e un exponat de muzeu. Si, daca noi nu suntem convinsi de aceasta frumusete, daca noi nu o transmitem, cum ar putea altii sa o cunoasca si sa se bucure de ea?
Nu numai brandul de tara nu este - si nu poate fi - o abstractiune. Brandurile in genere nu desemneaza doar un producator si un produs sau un serviciu, nu se rezuma la un semn sau la un slogan, ci reprezinta inainte de toate o comunitate. Comunitatea celor care apreciaza acel brand, ii dau viata, traiesc prin acel brand. Tocmai aceasta traire, aceasta forta vitala, este cea care face diferenta dintre un brand si un simplu produs. Un brand are exact forta fanilor lui. El se naste odata cu aceasta comunitate si dispare odata cu ea. De aceea, a sti sa produci, a sti sa vinzi si a fi in stare sa creezi un brand sunt lucruri total diferite, chiar daca in experientele de succes ele se impletesc si se sprijina reciproc.
Cu alte cuvinte, daca traim cu adevarat, daca ne intereseaza, ne pasa, ne pasioneaza ceea ce facem in viata, in fiecare zi si in fiecare clipa, suntem branderi. Daca nu, traim mimetic, nepasatori. Daca stim sa ne bucuram de viata, daca punem pasiune in ceea ce traim, in ceea ce facem, suntem branderi. Pentru ca pasiunea pusa in joc la intalnirea noastra cu un produs cultural, cu un performer sportiv, cu un proiect politic, cu un produs sau un serviciu de care intelegem sa ne folosim spre a da un plus de culoare, de viata, chiar si faptului divers, aceasta pasiune, daca este cu adevarat vitala, va fi si contagioasa, va fi virala si va transforma acel produs intr-un brand.
Brandurile sunt create de noi, traiesc prin noi si mor odata cu dezinteresul nostru fata de ele. Iar acest lucru este valabil pentru orice fel de brand. Cel mai remarcabil performer sportiv sau cultural nu va deveni un brand, daca nimeni nu va fi interesat de acea performanta. Nici un produs sau serviciu nu va deveni un brand, chiar daca acopera o cerinta esentiala, daca nu va purta cu sine o poveste, daca nu va trezi o emotie care sa ceara cu necesitate a fi povestita, a fi impartasita cu ceilalti. Brandul nu este numai o valoare personala, ci o valoare comuna, o valoare impartasita, ce traieste prin nevoia de a fi povestita, transmisa celor din jurul tau.
De aceea, daca traiesti cu adevarat, daca te bucuri, daca clipele, gesturile si faptele tale nu curg pe langa tine nebagate in seama, ci tu le traiesti cu adevarat, punand pasiune si interes in ceea ce faci si in ceea ce se intampla cu tine, atunci nu ai cum sa nu fii un brander. Pentru ca, daca iti pasa, vei vrea sa comunici, sa povestesti, sa le impartasesti si celorlalti descoperirile tale, lucrurile care iti fac viata mai frumoasa sau mai urata. Si atunci vei contribui la crearea si la sustinerea unor branduri sau la decaderea altora. Pentru ca brandurile adevarate au intotdeauna o poveste de spus. O poveste pe care nu rezisti sa nu o repovestesti. Iar atunci cand nu mai au o astfel de poveste, inseamna ca sunt deja pe moarte. Astfel, putem spune ca, daca existi cu adevarat, daca iti traiesti cu adevarat viata si nu te lasi tu trait de ea, atunci cu siguranta esti un brander, esti un fauritor de branduri. Si, in egala masura, e adevarat ca, daca esti un brander, inseamna ca iti traiesti cu adevarat viata, ca esti viu, ca stii sa te bucuri de viata, pe scurt, ca existi.
Astazi, suveran nu mai este producatorul si nici macar vanzatorul. Astazi, suveran este branderul, adica fiecare dintre noi. Evident, intr-un mod diferit, in functie de nivelul nostru de implicare, de pofta de viata pe care o avem fiecare dintre noi. De modul in care stim sa ne bucuram si sa ripostam, de modul in care stim sa comunicam. Iar astazi fiecare poate comunica fara restrictii nu numai cu vecinii sau cu colegii, ci cu oamenii din lumea larga. Astazi, avem cu adevarat o comunicare bidirectionala intre brand si publicul acestuia.
Forta oricarei comunicari si a oricarei comunitati sta in libertatea ei, dar si in modul in care reuseste sa se apere de riscul haosului. In cadrul oricarei comunitati puternice, exista anumiti lideri de opinie. Sunt cei care initiaza si sustin directiile de dezbatere, care dau un plus de culoare si de motivare subiectului. Pentru orice brand, este esential sa se plaseze intr-o interactie cat mai stransa, mai directa si mai plina de viata cu comunitatea sa, cu acesti lideri de comunicare si, prin intermediul lor, cu toti fanii sai.
Comunicarea bidirectionala cred ca reprezinta problema esentiala a oricarui brand. Trebuie sa invatam sa iesim din pasivitate. Sa invatam sa ne exprimam. Sa invatam sa comunicam. Numai asa vom putea avea branduri puternice. Iar asta inseamna o economie puternica. Asta inseamna un climat politic sanatos. Inseamna o tara puternica si o adevarata prosperitate nationala. Inseamna un adevarat brand de tara. Nu o simpla imagine, un simplu slogan, ci un adevarat brand.
Insa si aceasta comunicare trebuie deprinsa. In egala masura, de catre branduri si de catre publicul acestora. Nu este usor, dar este fascinant. Experienta pe care a cunoscut-o nucleul de comunicare creat in jurul initiativelor promovate de Brander. The Original Brander, este, intr-adevar, captivanta. Iar actiunile intreprinse, atat in blogosfera sau pe retelele de socializare, prin stimularea celebrului word of mouth sau in cadrul interactivitatii din comunitatea Dacic Cool, reprezinta fiecare o noua dovada a importantei pe care o are constientizarea faptului ca noi, fiecare dintre noi, suntem adevaratii branderi. Suntem cei care misca lumea, cei care dau valoare unui brand.




Pagina 2 din 15
Te afli aici: Comunicare in Arena