Comunicare in Arena

Comunicare in Arena (74)

Vineri, 29 Martie 2013 09:11

Cum sa ai succes si cum sa dainui

Scris de Cecilia Caragea

Felul in care tu vezi lucrurile e unic si irepetabil. Tocmai de aceea parerea ta conteaza! Iar brandurile care se respecta si isi respecta consumatorii au nevoie de parerile acestora si de ale celor care se ocupa de strangerea si decriptarea lor. Mai ales in lumea afacerilor mici si mijlocii, trebuie sa fii extrem de atent la orice schimbare de opinie, la directiile de dezvoltare, la trendurile pietei. Si mai ales sa ai de grija de cei care iti iubesc brandul... Mi s-a intamplat sa vad cum, atrasi de un miraj, orbiti de un orgoliu, decidentii esentiali i-au pierdut pe drum tocmai pe cei care le iubeau brandul, care puneau suflet, erau activi, dinamici, cu initiativa. Da, si in business se intampla sa mai faci greseli, totul e sa ai forta sa ti le corectezi. Dar pe toti cei care pun suflet in ceea ce fac, vorbesc depre produsele si serviciile tale, iti spun clar ce le place si ce ar trebui sa imbunatatesti, trebuie sa-i iei in considerare si sa-i asculti cu atentie. Da, e greu, e complicat, pare imposibil... Dar cine a zis ca e usor sa cuceresti inima cuiva? Cine a zis ca e usor sa te mentii in atentia cuiva, sa intri in sufletul lui, sa-l recuceresti, daca i-ai gresit? Insa e singura cale! Singurul drum spre reusita... Ceea ce e in sufletele noastre ramane! Si cine-si doreste dainuirea acolo trebuie sa ajunga! In sufletele noastre! Sunt lucruri simple, atata doar ca nu stiu cum se face ca le uitam mult prea des... Asa ca trebuie sa le repetam, ca pe o mantra, zilnic. E ceea ce am facut si eu intr-un nou articol din ultimul numar al revistei Business Woman.




Miercuri, 27 Februarie 2013 17:02

Esti de neinlocuit?

Scris de Cecilia Caragea

A fi de neinlocuit este… o optiune. O optiune a fiecarui individ si a fiecarei firme. Poti fi o piesa dintr-un angrenaj. Dar, oricat de importanta va fi aceasta piesa, vor exista mereu nenumarate piese de schimb. Sau poti fi tu insuti. Unic. Si de neinlocuit!
Fiecare este produsul unei scoli si al societatii in mijlocul careia a trait. Fiecare a acumulat nenumarate cunostinte si a fost, mai mult sau mai putin, fascinat de diversitatea de mituri ce i-au iesit in cale. Toate acestea formeaza un sistem. Un sistem in care traiesti. Pe care trebuie sa-l cunosti si sa-l intelegi. Dar este vorba si de o alegere a fiecaruia. Sa se depersonalizeze si sa se integreze ca o rotita, oricat de importanta ar fi ea, in acest angrenaj. Sau poti prefera sa ramai tu, in unicitatea ta. Este, fara indoiala, optiunea celor care dau dovada de un dram de curaj si de o anumita doza de nebunie. Iar aici este vorba de ceea ce poate face diferenta! Este pasul ce poate face din tine un om sau un brand de neinlocuit. Pentru care nu exista si nu va exista niciodata o piesa de schimb. La un moment dat vei dispare si vei renaste sau… nu. Dar nu vei fi inlocuit de o clona. Este un drum complicat si periculos. Un drum pe care ti-l descoperi si ti-l fauresti singur. Este drumul celor puternici care au incredere in ei insisi, in intuitia si in creativitatea lor.
Toate cosmogoniile incep cu o ordonare a haosului, cu o nastere a cosmosului. Fizica ne spune ca orice sistem evolueaza spontan spre dezordine. Dezordinea este cea care pandeste pe masa noastra de lucru, in baza noastra de date, in colectivul de lucru, in societate sau in familie. S-au inventat protocoale, reguli de urmat, sisteme de control si de verificare. Toate sunt necesare. Sunt regulile sub care evolueaza o societate a uniformizarii. Dar nimic nu se compara cu omul de neinlocuit. Cel care are talentul, intuitia si acea energie greu de definit de a face ca lucrurile sa se intample, care genereaza ordine si incredere, producand salturi neasteptate, indreptand lucrurile spre o tinta pe care ceilalti nu o vad, dar care corespunde viitorului, unui drum ce va apare apoi drept firesc. Aceasta capacitate de a stabili conexiuni nebanuite, de a inventa, de transforma ideile in realitate, de a ordona si reordona haosul, reprezinta tocmai nota distinctiva a celui care este de neinlocuit. Sunt lucruri pe care nu te poate invata nimeni. Sunt insa lucrurile pe care le vei descoperi daca vei vrea cu tot dinadinsul sa nu fi o simpla piesa de schimb, ci sa fii cu adevarat un om, un brand de neinlocuit. Pentru asta ai nevoie de talent, un talent pe care trebuie sa ti-l descoperi si sa-l cresti cu grija. Este talentul de a stabili conexiuni neasteptate intre idei, intre oameni si branduri, capacitatea de a genera o adevarata interfata intre membri unei organizatii, intre parteneri de afaceri sau intre branduri si publicul acestora. Pentru asta e nevoie de inspiratie si de creativitate, de capacitatea de a pune in joc cunostinte profunde, de multe ori intr-un mod cu totul neasteptat.
Viata reprezinta o succesiune de situatii complexe, critice si neasteptate, a caror evolutie este de multe ori cruciala pentru tine ca persoana, pentru un brand sau o organizatie. Sunt situatii dominate de puternice forte centrifuge, de energii explozive, de ademenitoare masuri contraproductive. Propria inspiratie, capacitatea de a-i inspira pe cei din jur si de a-i face sa descopere solutiile spre care esti in stare sa-i indrumi fac parte din acel talent unic menit sa te faca de neinlocuit.
Arta conexiunii este cea care reuseste sa aduca impreuna idei, solutii si energii, care riscau sa evolueze divergent si antagonic, sa le armonizeze si sa construiasca scenariile de succes. Este o stiinta, dar este mai ales o arta. Si, poate mai greu de inteles, este chiar o forma de a te darui. Caci succesul pe acest drum nu este asigurat de urmarirea unei reciprocitati, a unui castig, ci de modul in care crezi si te daruiesti unei idei. Iar, daca te-ai plasat pe drumul corect, rasplata va veni si ea insutit. Acest drum este esential. In fiecare clipa trebuie sa descoperi singur pasul urmator fara sa astepti indrumari sau instructiuni. Este tocmai esenta deosebirii dintre rotita, cu nenumaratele ei piese de schimb, si omul de neinlocuit de care ne vorbeste si Seth Godin in cartea sa pusa sub titlul acestei provocatoare interogatii -  Esti de neinlocuit?.
Omul de neinlocuit este cel de care societatea de astazi are nevoie, cel care asigura progresul si schimbarea la fata a lumii de astazi, cel capabil sa faureasca branduri. Si poate nicaieri nu e mai important decat in comunicare si, inainte de toate, in destinul unui brand. Odata, un client m-a intrebat Credeti ca sunteti de neinlocuit? Lucrati cu altcineva si veti constata singuri! - a  fost raspunsul firesc. In comunicarea de brand este esential sa depasesti lectiile de manual, sa intelegi brandul, publicul acestuia, sa intuiesti corect problemele prezente si cele pe cale de a aparea si sa fii mereu cu un pas inaintea lor. Pentru a le rezolva este insa necesar sa crezi cu adevarat in brandul pentru care lucrezi si sa ai cu adevarat o comunicare sincera cu publicul acestuia. Dar sa nu ne iluzionam… Omul de neinlocuit este si el, in mod cert, inlocuit! Atunci  cand inlocuiesti o rotita cu o piesa de schimb nu se schimba, de fapt, nimic. In timp ce, atunci cand schimbi un om de neinlocuit, totul se schimba… Se schimba intregul univers in care el era prezent!

 




Duminica, 17 Februarie 2013 10:01

Sunt brander, deci exist!

Scris de Cecilia Caragea

Meteora e un brand. Manastirile din Nordul Moldovei sunt un brand. Mierea romaneasca e un brand. Chiar si pentru nemti, francezi sau japonezi... Masinile Dacia, bicicletele Pegas, cremele Farmec, apa minerala Borsec, detergentul Dero... sunt brandurile cu care am crescut, care ne-au ramas in suflete si pe care continuam sa le cautam... Brandurile mai noi care au reusit sa ne cucereasca - vopselele de par Gerocossen, ceaiurile Fares, remediile naturale Hofigal, semintele SanoVita - sunt branduri care au avut o poveste sa ne spuna, ale caror produse le-am apreciat si am ales sa le cumparam... Pensiunile la care mergem in Apuseni, in Maramures, in Bucovina, lanturile de hoteluri pe care le preferam, locurile pe care alegem sa le vizitam, toate depind de noi, de perceptia noastra despre ele, de deciziile noastre.
Dior este un brand, chiar daca eu nu mi-am cumparat niciodata bijuterii Dior, dar stiu ce inseamna acestea... Hotelul subacvatic din Dubai este, de asemenea, un brand, chiar daca nu am stat niciodata acolo... Sunt branduri care poate nu fac parte din lumea noastra si nu ne incadram in targetul lor, dar le cunoastem, stim ce inseamna si cum se pozitioneaza. Insa oricare dintre aceste branduri are un public al sau, care il apreciaza, il face sa existe si-i asigura succesul. Poate sunt branduri la care aspiram, poate sunt branduri dupa care nici nu tanjim... Dar sunt si branduri ale caror produse sau servicii le cumparam. Zi de zi. Iar brandurile pe ale caror produse si servicii le cumparam sunt brandurile care si datorita noua vor avea succes si maine. Brandurile depind de noi toti. De alegerile noastre. Alegem sa le cumparam, visam la ele pentru ziua de maine sau ni se par aiurea si le respingem... Depinde! Dar, pana la urma, trebuie sa recunoastem, depind de noi!
Unele branduri au devenit constiente de asta, asa cum si unii dintre noi am devenit constienti de faptul ca puterea este de partea consumatorilor. A consumatorilor activi, dinamici, care-si spun parererea, care stiu ca opiniile lor conteaza. Si, pana la urma, si in aceasta privinta, esti ceea ce vrei tu sa fii. Un cetatean responsabil, un consumator care decide in cunostinta de cauza, care se informeaza, care pune in cosul de cumparaturi sau alege biletul de vacanta gandindu-se si la brandurile care vor exista maine sau, dimpotriva, un cetatean indiferent care alege la nimereala orice produs, orice sapun, orice pasta de dinti, orice pantofi. Insa nimeni nu e, de fapt, asa! Pentru ca nici n-am putea trai intr-o lume in care ar exista un singur fel de pasta de dinti, pentru care nici n-ar mai fi nevoie de un nume, i-ar zice pur si simplu pasta de dinti, pentru ca o asemenea uniformizare nu are cum sa fie acceptabila, iar istoria ne-a demonstrat asta cu varf si indesat! Fiecare avem preferintele, pretentiile si bucuriile noastre. Iar brandurile pe care le alegem, carora decidem sa le dam viata si sa le oferim succes, sunt cele care reusesc sa ne cucereasca, care ne ofera produse adecvate, care reusesc sa ajunga in inima noastra. Iar noi alegem sa ne exprimam! Sa fim vectori de opinie, adevarati constructori si sustinatori de branduri. Despre aceste alegeri ale noastre, despre cei activi, dinamici, implicati, am ales sa vorbesc in noul meu articol din revista Business Woman. Pentru ca, daca vrei sa contezi, esti brander! Daca vrei sa existi, esti brander! Iti spui parerile, te implici, te exprimi! Altfel, maine, degeaba o sa te plangi! Eu am ales! Sunt brander, deci exist!




Sambata, 02 Februarie 2013 10:55

A fi sau a nu fi brander...

Scris de Cecilia Caragea

Cand vorbim despre branding ne-am obisnuit sa ne gandim, inainte de toate, la naming si la design, la acel atat de important nume, slogan, sigla, imagine etc., care urmeaza sa reprezinte personalitatea, cartea de vizita a brandului respectiv. Uitam insa prea adesea ca branding-ul se desfasoara clipa de clipa, prin manifestarea consumatorilor acelui brand. Si cred ca, de fapt, aici se joaca, din ce in ce mai intens, viitorul fiecarui brand…
Pana nu demult, parea un adevarat fariseism sa vorbesti despre comunicarea reala, sincera, bidirectionala a brandului cu publicul sau. Era o forma de aparare a PR-ului fata de atacurile la care era supus privind o comunicare mincinoasa. Era insa, in acelasi timp, si un deziderat al celor care incercau sa promoveze o comunicare corecta, menita sa ajute, in egala masura, brandul si publicul acestuia, evidentiind interesul lor comun. Deceniul trecut am scris mult pe aceasta tema si am incercat, pe cat posibil, sa-mi conving clientii, brandurile pentru care am lucrat, ca aceasta este singura cale cu adevarat castigatoare. De prea multe ori s-a vazut ca o promisiune mincinoasa a facut mai mult rau acelui brand decat absenta oricarei comunicari. De aceea, daca nu esti dispus sa comunici sincer, mai bine abtine-te de la orice fel de comunicare si fii un no name! In ultimii ani, cresterea prezentei brandurilor pe internet, prin diferitele forme de comunicare, de la site-uri la bloguri si social media, a transformat acest deziderat al comunicarii bidirectionale intr-o realitate de zi cu zi.
In 2006, cand am infiintat Brander, the original brander, multi zambeau inca sceptici. In zilele noastre, un deceniu face aproape cat un secol, astfel incat aducerile aminte din acea perioada par aproape ireale si ma fac doar sa zambesc, precum aducerile aminte din povestirile bunicilor. Acum patru ani, cand am infiintat platforma online Dacic Cool si am inceput sa stimulam cititorii nostri sa se exprime liber legat de perceptia lor cu privire la diferitele branduri, cu plusurile si minusurile lor, asa cum le-a constatat fiecare, demersul nostru parea inca pentru multi o adevarata ciudatenie. Dar publicul nostru a inteles chiar mai repede decat multe branduri ca, astazi, adevaratul stapan al pietii il reprezinta consumatorii, nu brandurile. Consumatorii, care astazi reprezinta adevaratii branderi. Nu consumatorii exista datorita brandurilor, ci brandurile exista, cresc si decad datorita consumatorilor. Si aici apare o separare intre brandurile mincinoase si cele sincere, care incearca sa creasca nu doar spre sporirea propriilor castiguri, ci, in egala masura, spre satisfacerea cerintelor si asteptarilor consumatorilor, iar in aceasta zona se creeaza un adevarat parteneriat, brandul fiind sustinut de consumatori in aceeasi masura in care brandul face eforturi spre a veni in intampinarea cerintelor publicului sau si in masura in care comunicarea acestuia este una cu adevarat sincera.
In zona comerciala, la fel ca in cea politica, sportiva sau culturala, publicul nu este tot la fel de vocal. Peste tot se desprind anumiti lideri de opinie, persoane active care reusesc sa comunice cu un numar semnificativ de persoane pasive, sa le influenteze si, in acelasi timp, sa le preia mesajele. Ei formeaza tocmai elementul dinamic al publicului unui brand, fara de care adevaratul mecanism al acestei comunicari bidirectionale nici nu ar putea functiona. Sarcina unui adevarat comunicator de brand consta, astfel, tocmai in abilitatea de a stimula acest mecanism complex ce duce la crearea efervescentei de comunicare bidirectionale ce da cu adevarat viata unui brand. Este o comunicare in arena, la a carei implinire ne bucuram ca ne-am adus contributia.




Marti, 27 Noiembrie 2012 17:45

Business-ul si placerea jocului

Scris de Cecilia Caragea

Business-ul se bazeaza pe munca, seriozitate, perseverenta si inspiratie. Dar el nu presupune incrancenare. Nu epuizarea reprezinta cheia succesului, ci, mai degraba, bucuria, joaca si un dram de nebunie.
Este o varsta la care trebuie sa invatam sa devenim oameni mari. Sa devenim planificati, exacti si responsabili. Este o perioada grea, adolescenta, cu toate cautarile si zbaterile ei. Intr-un fel e ca o a doua nastere, cand, din copii, devenim oameni mari. Este o nastere, dar nu trebuie sa fie si o moarte... Se naste adultul, dar nu e necesar sa moara copilul. De fapt, adevarata bucurie si frumusete a vietii nu o descoperi decat cu ochii si exuberanta copilului din tine. A fi responsabil nu inseamna sa incetezi de a te juca. Si, mai ales in business, stereotipiile, abuzul de reguli, excesul de "seriozitate", de fapt, lipsa de viata si de autentic, nu reprezinta - cred - nici intr-un caz cheia succesului, ci, mai degraba, drumul sigur al esecului.
Multi au uitat cat de serios este jocul pentru un copil si, mai ales, cat e el de mobilizator.  Si nu l-au privit nici din perspectiva creativitatii pe care o presupune. Pentru un copil jocul este ceva foarte serios. Jocul il mobilizeaza intru totul, cu toate resursele lui fizice, intelectuale si emotionale. El reprezinta intr-un fel forma extrema de a trai clipa, viata, in chiar esenta ei. Business-ul este, oarecum, la fel… Doar ca este un joc care dureaza mai mult. Nu doar cateva minute, ore sau zile. Sa nu cadem insa nici in greseala de a considera business-ul ca o asezare intr-un drum fix de viata, caci ar insemna sa-l negam in chiar esenta lui. Business-ul reprezinta o cascada de proiecte, fiecare cu specificul, cu regulile, cu greutatile si cu bucuriile lui. Fiecare reprezinta, de fapt, saltul intr-o noua lume cu alte provocari, cu alte reguli si alte constrangeri. Cu fiecare incepe un nou joc, o noua creatie si doar de noi depinde in ce masura vom cunoaste un nou succes. De spontaneitatea cu care vom intra in joc, de energia, creativitatea si autenticitatea trairii, a acelei capacitati de a te identifica cu noul tau proiect, de a renaste inainte de toate tu prin acel proiect. Caci daca vei veni cu mai vechile tale reguli si idei pentru a-l forta sa intre in ele, in loc de a te aseza tu pe fagasul lui, nu vei face altceva decat sa-i anulezi treptat sansele de reusita, una cate una. Pana ce, daca vei reusi sa-l stapanesti intru totul, vei reusi sa-i anulezi si ultima sansa de succes. Reusita este apanajul copilului din tine, a capacitatii tale de a fi liber, de a te bucura si de a renaste, de a te reinventa, de a te redescoperi mereu, cu fiecare nou proiect, cu fiecare noua idee. Ludicul nu este insa apanajul copilului. Copilul exceleaza poate in acest domeniu prin libertatea si inocenta lui. Dar ludicul este in primul rand apanajul omului de business, este adevarata cheie a succesului. Business-ul nu inseamna doar calcul, inseamna si fantezie. Iar acum, la Dacic Cool, magazinul virtual a fost luat in stapanire de o fila de poveste. In magazinul cu produse romanesti, Traistuta Fermecata o gasesti! Si in fiecare luna ea aduce fiecaruia exact acele mici cadouri de care el are nevoie in acea luna. Doar este fermecata! Asa ca stie de ce are nevoie  fiecare... Fara a-i uita insa nici pe cei dragi, caci Traistuta Fermecata reprezinta cadoul ideal pentru toti cei pe care ii porti in inima ta. Si nu mica este bucuria pe care Traistuta Fermecata stie sa o aduca fiecaruia care se incumeta sa o comande. La Dacic Cool povestile, cu intreaga lor magie, reprezinta adevarata fata a fiecarei zile.




Pagina 3 din 15
Te afli aici: Comunicare in Arena